top of page

Sosyal Medyanın Evrimi: SocialFi✌️

DeFi kripto dünyasını sallamaya devam ederken GameFi da geleneksel oyunlarda devrim yaratıyor. Peki ya Metaverse denkleminin asi çocuğu SocialFi? SocialFi, merkezi sosyal medyanın gücünü kırmak için içten içe yanıyor ve tüm dünyaya 'bir ateş fırtınasına hazır olun' sinyalleri veriyor!

Picture: Credit by Cointelegraph


Tartışmalı ve bunaltıcı ayı piyasasına rağmen 2022’nin en hızlı büyüyen blockchain segmentlerinden biri de SocialFi oldu. Hatta Instagram, Twitter, Reddit, Meta ve YouTube bile merkezi olmayan kültürü o kadar benimsedi ki, SocialFi alanını keşfetmeye başladılar. SocialFi, merkezi olmayan sosyal platformların ve yaratıcı ekonomi modellerinin geleceği için büyük bir potansiyele sahip görünüyor.


Peki nedir SocialFi? Hepsi aynı kapıya çıksa da farklı ifade ediş şekilleriyle, bir bakışta anlaşılabilen, hap niteliğinde bir kaç kısa tanım var.

  • SocialFi sosyal medya platformunun Web3 versiyonudur.

  • SocialFi Web3’ün klasik sosyal medyaya yanıtıdır.

  • Crypto dünyasında para kazanmanın ve arkadaşlıklar kurmanın yeni bir yoludur.

  • SocialFi = Social Media + DeFi

  • SocialFi = Social + Web3.0 + Finance


SocialFi için biraz detaylı bir tanım yapacak olursak; 2020 yılından itibaren kripto para piyasalarında gelişmeye başlamış olan DeFi, peer-to-peer ve özellikle blockchain teknolojisine dayalı yeni bir bankacılık ve finansal hizmetler vizyonu olarak kabul edildi. Ardından Twitter, Facebook ve Instagram gibi dijital platformların popülaritesinin artması ve Metaverse'ün lansmanı ile blockchain’de sosyal ağ ve finans kombinasyonu ile DeFi, Social ortama girmiş oldu. İşte DeFi'nin bu yeni şekline Social Finance (SocialFi) adı verildi.

SocialFi'ın ana bileşeni, insanları ödüllendirmek için kullanılan Social Token’lardır ve bu platformların bir parçası olmak parasal faydalar elde etmeyi sağlar. SocialFi merkezi olmayan, açık ve kullanıcı kontrollü bir özelliğe sahiptir. Konsept, DeFi'ı ve sosyal medya ilkelerini bir araya getiriyor.

SocialFi'nin temel özelliği, sosyal medyanın sansürlenmemesi ve içerik oluşturucuların üçüncü taraf bir satıcıya gitmeden tokenleştirme yoluyla doğrudan ödüller alabilmesidir. Yani, kullanıcılar, doğrudan SocialFi platformlarının diğer kullanıcılarına ödeme aktarabilir. Bu, kullanıcıların ödemeleri hızlı bir şekilde alacakları ve transfer için ek ücret ödemeyecekleri anlamına gelir. Ana değişim yöntemleri kripto para birimleri olurken, dijital mülkiyet ve kimlik yönetimi NFT'leri kullanır. Kısacası SocialFi daha iyi veri kontrolü, ifade özgürlüğü ve kullanıcılara çevrimiçi takipçilerinden para kazanma yeteneği vaat ediyor. Resim paylaşma, takipçi tabanı oluşturma ve hatta mesaj, beğeni ve yorum alma gibi etkinliklerden de para kazanmanın yeni yolu!


Neden SocialFi gibi bir çözüme ihtiyaç duyuldu?

Neredeyse 21. yüzyılın tamamı boyunca, Web2.0 şirketleri çevrimiçi ortamı ne yazık ki tekelleştirdi. Sosyal medya ise Web2.0’ın en başarılı konsepti oldu ve Twitter, Facebook gibi sosyal medya devleri kullanıcıları dijital emekçiler gibi kullanarak onların etkileşimlerinden, paylaşımlarından yüksek gelirler elde ettiler. Aslında “Ürün bedavaysa ürün sizsiniz.” sözü, sosyal medyanın şu anki haliyle nasıl çalıştığını ve kazandığını net bir şekilde vurguluyor.

Ayrıca Web2.0 tabanlı platformlarda ifade özgürlüğü sınırlıdır. Kullanıcıların, etkileyicilerin ve içerik oluşturucuların, belirli bir grup insan için uygunsuz olduğu düşünülen içerik veya fikirleri paylaştığı için yasaklandığı birkaç durumla karşılaşmış olabilirsiniz. Bu süreç, kullanıcıları zararlı gönderilerden korumak için mevcut olsa da, daha geniş bir kullanıcı tabanını memnun etmek için bir Web3.0 merkezi olmayan yönetim sistemi daha iyi bir yaklaşım olabilir.

Üçüncü konu, esas olarak içeriklerini çevrimiçi yayınlayan yaratıcılar için geçerli olan dijital mülkiyettir. Sahipliği izleme yeteneğinin olmaması, dijital korsanlık ve fikri mülkiyet ihlalleri için boşluklar açar.

Diğer bir zorluk da markadan para kazanmanın dolaylı olarak kazanılmasıdır. Web2.0 sosyal medyası, etkileyicilere ve içerik oluşturuculara içeriklerinden kazanmanın doğrudan bir yolunu sağlama yeteneğinden yoksundur ve bu da onların markalarından diğer dolaylı yöntemlerle para kazanmalarını sağlar. Bu, sosyal katılımı ve takibi doğrudan gelire dönüştürme dürtüsünü zorlar.

Tüm sıkıntıları düşününce artık değişimin vakti gelmiş de geçmiş demiyor musunuz siz de? 🙂

SocialFi, kullanıcıların "işçi" olmaktan "sahip" konumuna geçmesine izin vererek, fayda dağıtımı ve veri sahipliği sorununa bir çözümdür. SocialFi, herkesin içerik çıkararak fayda sağlayabilmesi için sosyal etkiyi tokenize edecek ve finansallaştırabilecek. Geleneksel sosyal ağlarla karşılaştırıldığında, çözdüğü en önemli şey, çıkarların dağılımı ve veri haklarının sahipliğidir.

Ek olarak, SocialFi, akıllı sözleşmelere ve blockchain teknolojisine dayalı olup, kullanıcıların kimlik bilgilerinin gizliliği ve güvenliği için maksimum koruma sağlarken, geleneksel platformlarda kullanıcı kayıt bilgileri operatörün veri tabanında saklanır ve kolayca sızdırılabilir.

Sonuç olarak, SocialFi, kullanıcıların sosyal medyada etkileşim kurma biçimleri üzerinde olumlu bir etkiye neden olabilir. Kullanıcılar, reklam koydukları için ödüllendirilir, içerik oluşturucular, merkezi bir otoritenin istekleri olmadan adil bir gelir ve bilgi paylaşımının sonucunda kendi payını alır.


Facebook/Meta ve Twitter gibi sosyal medya platformları, doğrulanmış NFT profil resimleri , kendi kripto cüzdanlarını ve NFT pazar yerlerini oluşturma gibi blockchain mekaniklerinden yararlanmaya çoktan başladı.

Kısaca SocialFi'ın hayatımıza kattıkları:

  • Sansür yok

  • Merkezi olmayan yönetişim daha fazla kontrol sağlar

  • Doğrudan ödeme, aracı ücreti yok

  • Tokenleştirme ve doğrudan ödüller gerçekleşebilir

  • NFT'ler dijital sahipliği tanımlar

SocialFi hakkında anlatılanlar güzel de uygulaması da bu kadar kolay mı? Kesinlikle hayır 🙂


Web3'ün üstesinden gelmesi gereken bazı temel zorluklar var: Ölçeklenebilir altyapı ve sürdürülebilir ekonomik modeller. Blockchain'in bu kadar büyük hacimli verileri ve her gün bir Web2.0 sosyal ağı gibi üreten kullanıcıları işleyip işlemeyeceği sorgulanabilir. Öte yandan, stresi ve zor senaryoları sürdüren bir ekonomik model oluşturmak, SocialFi ve hatta GameFi için hala zor bir durum. Yukarıda tartışılan tüm teşvik unsurları yalnızca küçük ölçekte denenmiştir ve ana akım haline gelmeden önce birkaç piyasa döngüsü boyunca stres testine tabi tutulmaları gerekir.

SocialFi' ın hala emekleme aşamasında olduğu konusunda Web3.0 ‘e inan herkes hemfikir. Dünyanın önemli bir bölümünü gelişmekte olan bir teknolojiyi benimsemeye ikna etmek oldukça zor ve sosyal medyanın çok önemli olabileceği yer aslında tam da burası. Sosyal medya ağlarının evrensel bir çekiciliği var ve SocialFi, kitlesel benimsemenin ateşleme noktası olacak gibi görünüyor. Devam eden zorluklara rağmen, SocialFi, kripto ve NFT alanına muazzam faydacı değer katma ve tıpkı 90'larda merkezi sosyal medya platformlarının yaptığı gibi iletişim şeklimizi büyük ölçüde değiştirme potansiyeline sahiptir.

SocialFi hala inovasyonun ilk aşamasında olsa da, geleceğin şimdiden burada olduğuna inanmak büyük keyif veriyor.

***

SORUMLULUK REDDİ: Bu web sitesindeki bilgiler genel piyasa yorumu olarak sağlanmıştır ve yatırım tavsiyesi niteliği taşımaz. Yatırım yapmadan önce kendi araştırmanızı yapmanızı öneririz.





Son Yazılar

Hepsini Gör

Comments


bottom of page